صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
1
[شاه کلید مای درس] | تعریف ساعت واقعی و رسمی و مقایسه ان ها
bookmark_border نهم
book مطالعات اجتماعی نهم
bookmarks فصل 2 : حرکات زمین
3 سال قبل
1

ساعت واقعی و ساعت رسمی :

وقتی خورشید درست روی نصف النهار مبدأ قرار می گیرد، در همه شهرهایی که روی این نصف النهار (از شمال اروپا تا جنوب آفریقا) قرار گرفته اند، هنگام ظهر است. همین حال، مردم کشورهایی که در شرق گرینویچ قرار دارند، خورشید را زودتر دیده اند و بنابراین، از ظهرشان گذشته است. به عکس، در کشورهایی که در غرب نصف النهار گرینویچ قرار دارند، چند ساعت به ظهر مانده است.که این ساعت واقعی است.

کره زمین برای آنکه یک دور یا 360 درجه به دور خود بچرخد، 24 ساعت وقت لازم دارد پس اگر 360 درجه محیط کره زمین را به 24 قاچ تقسیم کنیم، هر یک از قاچها 15 درجه پهنا دارد. هر منطق زمانی کی قاچ است و یک ساعت را به خود اختصاص می دهد. بنابراین، همه نصف النهارهایی که داخل یک قاچ قرار گرفته اند، به طور توافقی ساعت یکسانی دارند. این همان ساعت رسمی است.

مبنای ساعت واقعی :

موقعیت خورشید در آسمان

چگونگی به وجود آمدن ساعت رسمی
در زندگی روزانه نمی توان از ساعت واقعی استفاده کرد. زیرا در تعیین قرارهای ملاقات، زمان باز و بسته شدن اداره ها و مغازهها و برنامه حرکت قطارها و هواپیماها مشکلات زیادی به وجود میآید.
بنابر این حدود 140 سال پیش، در یک کنفرانس بین المللی، کشورها توافق کردندجای ساعت واقعی از ساعت رسمی استفاده کنند و به این ترتیب، زمان رسمی به وجود آمد. 

نکته: کره زمین برای آن که یک دور یا 360 درجه به دور خود بچرخد، 24 ساعت وقت لازم دارد.
نکته : هر قاچ 15 درجه است و یک نصف النهار مرکزی دارد.
نکته:هر منطقه زمانی یک قاچ است و یک ساعت را به خود اختصاص می دهد.
نکته: در برخی کشور های وسیع، مانند چین، چند ساعت رسمی وجود دارد.


سایر مباحث این فصل